I Danmark er retten til en kørestol en vigtig del af den sociale velfærdspolitik, der sikrer, at borgere med mobilitetsproblemer kan opretholde deres selvstændighed og livskvalitet. Processen med at søge om en kørestol hos kommunen involverer flere trin og kan være en udfordrende oplevelse for mange. I denne artikel vil jeg udforske proceduren for kørestolsansøgning i Danmark, inddrage mine erfaringer og tilføje relevante lovgrundlag.
Herunder vil jeg først opliste de trin der er i ansøgningsprocessen. Det er vigtigt at bævne at det er mine egne erfaringer der ligger til grund for denne guide.
PROCEDURE FOR ANSØGNING
1. Kontakt til kommune
Processen begynder normalt med, at borgeren kontakter kommunen for at anmode om en vurdering af deres behov for en kørestol. Dette kan gøres ved at ringe til kommunens social- eller handicaprådgivning, eller ved at laven en digital ansøgning via Borger.dk.
Under den digitale ansøgning, bliver borgeren bedt om at redegøre for deres behov, og det er vigtigt at være grundig og relevant. Nævn hellere for mange detaljer end for lidt, jo mere borgerne skriver om sig selv og behovet, jo bedre kan sagsbehandleren vurdere sagen.
Det er altid muligt at tilføje flere detaljer til ansøgningen, mens sagens vurderes.
2. Behovsvurdering
Efter anmodningen/ansøgning foretager kommunen en behovsvurdering, hvor borgerens fysiske tilstand og behov vurderes af fagfolk såsom ergoterapeuter eller læger. Denne vurdering er afgørende for at fastslå, om borgeren opfylder kriterierne for at modtage en kørestol.
Lovgrundlag
I Danmark reguleres tildelingen af kørestole som hjælpemidler primært af Lov om Social Service, der fastlægger betingelserne for, hvornår borgere kan modtage hjælpemidler fra kommunen. Ifølge denne lov skal følgende generelle krav være opfyldt for at få tildelt en kørestol:
1. Nedsat Funktionsevne: Borgeren skal have en dokumenteret nedsat funktionsevne, der begrænser deres mobilitet og evne til at bevæge sig uden hjælp.
2. Nødvendighed: Der skal være en konkret og dokumenteret behov for en kørestol som hjælpemiddel for at lette eller muliggøre borgerens daglige aktiviteter og bevægelighed.
3. Lægelig Dokumentation: Normalt kræves der en lægelig eller ergoterapeutisk vurdering, der bekræfter behovet for en kørestol og begrundelsen herfor. Denne vurdering kan indgå i kommunens beslutning om at bevillige en kørestol.
Det vigtigt, at borgeren selv igangsætter et forløb med at afprøve kørestole fra forskellige producenter, før de træffer en endelig beslutning. Dette giver borgeren mulighed for at få en praktisk erfaring med forskellige kørestole og vurdere, hvilken model der passer bedst til deres behov og komfort. Her er det vigtigt borgeren medbringer en bisidder, der kender borgerens behov – 4 øjne ser bedre end 2.
Ved at afprøve kørestole fra forskellige producenter kan borgeren også blive opmærksom på forskelle i design, funktionalitet og kvalitet, hvilket kan hjælpe dem med at træffe en informeret beslutning. Det er vigtigt at huske på at borgeren, har ret til selv at vælge den leverandør der skal levere kørestolen. Her skal det bemærkes at kommunen altid vælger ”billigst egnet”, og en merpris til borgerne, kan forekomme.
3. Sagsbehandling
Under behovsvurderingen er det +muligt for sagsbehandleren, at forlange yderliogere undersøgelser, ig udtalelser fra speciallæger, hvis dagsbehandleren ikke finder grundlaget for vurderingen dækkende nok. Her er det vigtigt at borgernen samarbejder (selvom det er træls),
I forhold til samarbejde, mener jeg at borgerne selv bør være meget opsøgende på at indkaldelser til undersøgelser, bliver effektueret.Tag evt. kontakt til sygehus/læge og følg op på sagen.
Borgerne for altid svar hos den henvisende læge, og i ”Min Sundhed”. En god ide er selv at videresende svar til sagsbehandleren, da hvis kommunen skal indhente svarene forlænges sagsbehandlingstiden væsentligt.
Nå sagsbehandleren har et dækkende grundlag for behovsvurderingen, behandles ansøgningen og sagsbehandler-team træffer en afgørelse om bevilling af en kørestol. Dette omfatter også vurderingen af, hvilken type kørestol der bedst opfylder borgerens behov.
4. Levering og opfølgning
Hvis ansøgningen godkendes, arrangerer kommunen levering af kørestolen til borgeren. Der kan også være behov for efterfølgende opfølgning for at sikre, at kørestolen passer korrekt og opfylder borgerens behov på lang sigt.
Når kørestolen overdrages til borgerne, er det meget vigtigt at borgeren kontrollerer i sine noter, om alle ting er med. Er alle aftale overholdt, er der de glemt noget i processen.
Når kørestolen overdrages til borgerne, er det meget vigtigt at borgeren kontrollerer i sine noter, om alle ting er med. Er alle aftale overholdt, er der de glemt noget i processen.